Tuesday, June 16, 2015

ليه ما ينفعش أي دولة تطبع فلوس
ليه ما ينفعش أي دولة تطبع فلوس


لحد سنة 1931 كانت الدول بتربط قيمة عملتها بالدهب ... يعني كان لازم تشتري دهب، كأن ورقة البنك نوت دي وصل أمانه بيثبت ملكيتك في البنك لدهب..
وبالتالي مكانش ينفع أن يبقى معاك فلوس غير لما يكون عندك دهب والورق ده-الفلوس يعني- بيثبت ملكيتك لكمية الدهب المعلومة.

الحوار ده عمل ثبات في سعر العملات، يعني مثلاً
20 دولار=4.25 استرليني = 110 وحدة دهب
والحدود العليا والدنيا للأسعار هي الفرق بين سعر بيع وشرا العملات.
عشان ما ندخلش في تفاصيل وكلام كتير.. 

بعد الكساد الكبير سنة 31 عملوا حاجة اسمها قاعدة المعدنين "الدهب والفضة" بدل "قاعدة الدهب".
وبعدين سنة 72\73 العملات ما بقتش مرتبطة بمعادن خالص واكتسبت قوتها من القانون، وممكن تدوروا في جوجل على قاعدة الدهب والنقد معاً.

المهم أن الدولة لو فضلت تطبع فلوس منغير زيادة حقيقية في الإنتاج هتعمل زي الي بيعمل عصير فرولة وعمال يزود مية منغير ما يزود فراولة أو سكر . وبتالي بيخلي العصير ماسخ وزي قلّته.

والفلوس زيها زي أي سلعة "مرنة" بتتأثر بالعرض والطلب، تخيل لو عندنا 10 سلع واحنا عشرة وكل واحد معاه 10 جنيه وتمن كل سلعه 10 جنيه كل واحد هيقدر يتشري سلعه بـ 10 جنيه. 

لو طبعنا 100 جنيه تانيه بقى كل واحد معاه 20 كده هيقدر يشتري سلعتين يعني كلنا نشتري 20 سلعه وفي السوق مفيش غير 10 بس يقوم سعر السلعه يعلى عشان الطلب عليها زاد ويبقى 20 جنيه.

أي طباعه في النقود بدون زياده حقيقيه في الإنتاج هتؤدي للتضخم اللي هو زياده في المستوى العام للأسعار.

والدول الكبيرة هتتخنق منك وتضايقك..
أي حد متابع لخناقات الدول الكبيرة هيلاقي ان امريكا بتحاول تخلي عملة الصين قيمتها أعلى من القيمة الحالية!
شفت ازاي؟ عايزة عملة دولة تانية تبقى غالية. 

لأن الصين مثلاً سعر عملتها قليل بالنسبة للعملات التانية ولقيمتها الحقيقية.
فلما سلعهم بتتصدر برّة بتبقى ارخص من السلع المحلية، وده فاحت امريكا ومعكنن عليها.

المصدر :  Leeh 

قولنـا بقي يا تري سألتك نفسك السؤال ده قبل كده ولا لأ  ؟؟



تعلم الفوركس بدون معلم
تعلم الفوركس بدون معلم

بعيدا عن العنوان اللي بقينا نسمعه في حياتنا أكتر ما بنتعلم الفتره الجايا هنبدأ سلسله مقالات خاصه بمجال الفوركسلو عايز تتعلمه من الأول هتلاقي اللي يناسبك لو عايز تعرف اسس تشتغل بيها في شغلك هتلاقي برضـه  خلينا نبدأ ونقول : 

لو فكرت تسافر اي دولة ، الطبيعي تلاقي ان العمله عندهم مختلفه عن عمله بلدك، وهتلاقي نفسك من وانت في المطار بتفكر ازاي تغيّر عمله وبتدور علي اقرب مكتب صرافه او بنك عشان تغيّر العمله

لو روحت مكتب الصرافه هتلاقي قدامك شاشه كبيره عليها اسعار عماله تتغير كل لحظه ، لو مثلا رايح اليابان وبتبص لقيت انـ الدولار الواحد "مثلا" يساوي 100 ين ياباني هتلاقي نفسك بتقول انا معايا 100 دولار اذن انا هكون في البلد دي غني، الأحساس ده هيتقتل فيك بسرعه أول ما بتفكر تدخل اي محل هناك عشان تشتري مثلا عصير وتلاقي خد ربع فلوسك يا بطل المهم دي مش قصتنا 

لما انت بتعمل العمليه دي يبقي انت شاركت في سوق الـ Forex !! انت بدّلت عملة قصاد عملة تانية، لو انت مصري مثلا رايح امريكا هتلاقي نفسك بتشتري دولارات قصاد انك بتبيع جنيه مصري، طيب خليني افترض معاك انك قعدت شوية وارتحت وقضيت غرضك من السفر وجاي ترجع ولسه باقي معاك شوية دولارات عايز ترجعهم مصري تاني روحت ترجعهم لقيت ان مستوي الأسعار اتغير يعني الدولار اللي اشتريته بـ 7.5 دلوقتي بـ 7 جنيه يعني خسرت نص جنيه علي كل دولار "ده اسمه معدل تغيير الاسعار" وتغيير الأسعار ده هو اللي بيخليك تعمل فلوس وارباح من سوق الفوركس "سوق تبادل العملات الأجنبيه"

سوق تبادل العملات الأجنبيه المعروف بأسم الفوركس يعتبر أكبر الأسواق المالية علي مستوى العالم، مقارنه بأكبر اسواق المال العالمية نيويورك "حجم سيولتهم وتداولهم في السوق ده يوميا ب 22.4 بليون دولار، سوق الفوركس يوميا بيوصل لـ 5 ترليون دولار في احجام التداول 

تخيل بقي انت بتسمع عن بورصة نيويورك كل يوم في CNBC ودلوقتي في CBC اكسترا و ON TV وبلومبيرج واد ايه السوق ده يعتبر اكبر بورصة في العالم اهو دي بالنسبة لسوق الفوركس عامل زي صاله الجيم اللي في منطقه شعبيه وزي مثلا Golden Gym 

عامل زي احمد حلمي في فيلم زكي شان بالنسبة لناهض العدوي في مشهد "هو ده عيشقها" 
وبتغيير الأسعار اللي في السوق ده بتقدر تحقق جوا ارباح وهنتكلم في الحلقات الجايا عن الموضوع بتعمق أكتر 

قولنا هل سمعت عن سوق الفوركس قبل كده ولو شغال فيه أيه اكبر المشاكل اللي بتقابلك ؟
المصدر : chart voice

Subscription يعني ايه اكتتاب
يعني ايه اكتتاب


تعالوا النهارده نتكلم عن مصطلح جديد دايما بنسمعه مقترن بالبورصة و هو "الاكتتاب"


و على فكرة لو حد قالك إن "الاكتتاب" ليه علاقة ب "كتب الكتاب" يبقى أكيد << ضحك عليك 

- طيب ما إحنا بنسمع لفظ اكتتاب ده كتير بس منعرفش يعني إيه؟!
الفكرة كلها إن لما بيكون فيه شركة حابة توفر رأس مال عشان تبتدي نشاطها أو حتى تكبر نشاطها اللي شغال بالفعل هي بتقوم بعملية إصدار أسهم عشان تطرح للجمهور و بكده يكون الجمهور تحصل على حصة من الشركة و في المقابل تحصلت الشركة على رأس المال اللي عايزها.
- اااااااه يعني نفهم من كلامك ده إن الاكتتاب هي عملية شراء الأسهم ؛ طيب ما هو ده اللي إحنا بنعمله في البورصة!!!


ﻷ مش بالظبط ، ﻷن هي بالفعل عملية شراء للأسهم بس مش زي اللي في البورصة ؛ ﻷن السهم اللي بيصدر في عملية الاكتتاب منقدرش نتداول عليه في البورصة إلا بعد ما يطرح للتداول ؛ و بتتم عمليات الاكتتاب من خلال الشركة نفسها أو من البنك أو شركات السمسرة ... و ده على عكس عمليات الشراء اللي بتتم في البورصة و اللي بتكون عن طريق شركات السمسرة فقط.


و طبعا نفهم من ده إن عملية الاكتتاب هي إصدار السهم للمرة الأولى و اللي منها بيتم تمويل الشركة ، في حين إن عملية الشراء اللي بتتم في البورصة
بتكون عبارة عن إنتقال لملكية السهم من شخص ﻷخر أيا كان شخص فردي أو شخص إعتباري.


نتمنى إننا نكون قدرنا نوصل الفكرة ببساطة ، و أنتوا كمان قولولنا إيه هي المصطلحات اللي دايما بتسمعوها و حابين تفهموا معناها

النهارده هنتكلم عن مصطلحين دايما بنسمعهم مرتبطين بلفظ البورصة هنعرف معناهم و نوضح الفرق ما بينهم ببساطة ، المصطلحين دول هم ( السهم / السند )
إيه هو السهم؟؟
- السهم هو ورقة مالية بتمثل حصة ملكية في رأس مال الشركة ... يعني إيه الكلام ده؟؟

يعني هنفترض إن شركة ما أصدرت عدد من الأسهم قيمة كل سهم 100 جنيه ، معنى كده إني لو أشتريت 10 أسهم يبقى أنا كده شريك في الشركة ديه بحصة 1000 جنيه من رأس مال الشركة ، و عشان كده قيمة السهم بتقل بضعف أداء الشركة و بتزيد بزيادة نشاطها و أرباحها و ده لأني شريك جوه الشركة

طيب أومال السند إيه هو بقى ؟؟
- السند هو ورقة مالية بتمثل دين أو إلتزام على الشركة ... يعني إيه الكلام ده بقي ؟؟

هنفترض إن الشركة أصدرت عدد معين من السندات قيمة السند 100 جنيه ، معنى إني لو أشتريت 10 سندات أكون أنا كده مقرض الشركة ديه قرض قيمته 1000 جنيه ، و بناء على القرض ده الشركة بتديني فوايد كل فترة محددة و في نهاية مدة القرض الشركة بترجعلي تاني القيمة اللي كنت مقرضها ليها اللي هي 1000 جنيه ، و عشان كده قيمة السند مش بتتأثر بأداء الشركة لأن هي بتمثل قرض للشركة ملوش علاقة بأداء الشركة إن تحسن أو ساء.

طيب يعني ببساطة كده إيه الفرق بين السهم و السند؟؟
السهم بيمثل حصة من ملكية الشركة في حين إن السند بيمثل قرض للشركة و ليس له علاقة بأي ملكية

ده كان توضيحنا لمفهومين من أكتر المفاهيم المرتبطة بعالم البورصة و أسواق المال ، نتمنى إننا نكون قدرنا نوضحهم ببساطة و في الحلقات الجاية هنستكمل رحلتنا في تبسيط عالم أسواق المال لأن هدفنا هو خلق ثقافة عامة بمجالنا و إننا نوصل العلم لكل الناس 
المصدر : chart voice
هما ليه عملوا البورصة
البورصة

جربت تسأل نفسك هما ليه عملوا البورصة ؟؟ طيب خلينا نشرحلك في كام نقطة البورصة اتعملت ليه وبناء عليه هتعرف ازاي توظف نفسك فيها

الفكرة كلها إن فكرة ظهور البورصة نشأت من وجود مجموعتين من الناس 

1- المجموعة الأولى: ناس عندها فكرة مشروع و الإمكانية على إدارته ، لكن معندهاش الفلوس و التمويل المناسب للمشروع ده.

2- المجموعة التانية: ناس عندها فلوس زايدة عن حاجتها و حابة تستثمرها بس معندهاش فكرة المشروع اللي ممكن تستثمر فيه أو حتى كيفية إدارته.

و من هنا بييجي دور البورصة بتوفير مكان لإلتقاء من لديهم المشروعات من غير التمويل ، و من لديهم التمويل دون المشروعات ... عشان تبادل و كل منهم يكمل الأخر ... و من هنا بتيجي فكرة الأسهم و اللي بتمثل حصة من ملكية الشركة و اللي بيقدر المستثمرين يشتروها كنوع من إستثمار الأموال الزائدة عن حاجتهم ، و على الجانب الآخر يقوم أصحاب المشروعات بتمويل الجزء المتبقي من مشروعاتهم دون الحاجة للجوء للإقتراض

يعني ببساطه البورصة دي اتخلقت عشان واحد عايز تمويل والتاني عايز يستثمر يا تري انت مين فيهم ؟؟؟ عايز تستثمر ولا تمويل ؟؟

المصدر chart voice


الفتره اللي فاتت واحنا بنسمع رأي الناس عن البورصة لقينا في مفاهيم غلط كتير عند الناس ومن هنا ناخد رأي الناس عن البورصة لقينا أن كتير بتطلب مننا تعرف يعني ايه بورصة ،، وببساطه من غير كلام مكلكع او تعقيد هنتكلم في البوست ده هتكون البداية عن البورصة ومن غير كلام صعب او معقد يزعـل مننا حد
- ببساطه البورصة " لما مجموعه اشخاص بيفتحوا شركه اول حاجه بيحددوها هي راس مال الشركه "فلو افترضنا انهم 4 اشخاص وراس مال الشركه مليون جنيه معناه ان كل شخص منهم بيدفع 250 الف جنيه وبيملك 25% من الشركه وده معناه لو الشركه كسبت 100 جنيه كل شخص من الأربعه هيكسب 25 جنيه 

- طيب لو الشركه دي محتاجه تزود راس مالها علشان تطور او تنتج حاجات جديده الأربع اشخاص دول هيكونوا محتاجين شركاء جداد ، يدخلوا معاهم يدفعوا فلوس مقابل نسبه من الشركه وبالتالي نسبه من ارباحها 

طيب ازاي ننظم دخول الأشخاص دول بشكل بسيط وواضح ؟؟هنا بيظهر دور البورصة " البورصة هي المكان اللي تقدر فيه تشتري نسبه من اي شركه وده اللي بيتسمي في البورصة "الأسهم" 
والسهم: هو قيمه نسبتك في راس مال الشركه واللي بناء علي عدد الأسهم اللي معاك بيتحدد ارباحك 

طيب ايه اللي بيحدد سعر السهم ؟؟ "اللي بيحدد ده قيمه الشركه في السوق وحجم راس مالها "طيب وانا كده ازاي يا عم ابقي استثمرت فلوسي ؟؟؟
هقولك لما يكون فيه شركه والسهم بتاعها قيمته جنيه واحد والشركه تحقق ارباح وبالتالي قيمه السهم بتزيد تبقي مثلا 2 جنيه ده معناه انك كسبت جنيه زياده

ساعتها يا اما بتبيع جزء من اسهمك لناس عايزه تشارك في الشركه يا اما بتشتري اسهم اكتر عشان تزود نسبتك في الشركه ،، امال في ناس بتخسر في البورصة حضرتك انت هتشتغلنا ؟؟ 

ده لأنك لازم تفهم كويس انت بتشتري اسهم في شركه وضعها عامل ازاي فلازم تعرف السوق كويس وتتابع تطور الشركه وتطور اسعار الأسهم فيها وبالتالي تعرف امتي تشتري اسهم او امتي تبيع (وده هنشرحه في حلقه منفصله)

بإختصار البورصة هي طريقه واضحه للتمويل بدل ما تلجأ للبنك لو انت صاحب شركه كبيره ،، وكمان هي وسيله للاستثمار اللي يديلك فايده اعلي لو انت مستثمر 

ومن هنا عرفنا يعني ايـه بورصة  ؟؟ قولنا بقي يا تري فكرت قبل كده تشتغل في البورصة ؟ او ليك تجربه مع البورصة احكيهالنـا  ؟

المصدرChart Voice

Monday, June 15, 2015

أنواع الأوامر في سوق العملات

أنواع الأوامر في سوق العملات
تنقسم الأوامر في سوق العملات إلى نوعین: 
أوامر التنفیذ الفورية: وتستخدم للتداول الفوري بالسعر الحالي للسوق،
وتشمل فتح أو إغلاق الصفقة في نفس الوقت الذي تحدده وبالأسعار الحالیة. أوامر التنفیذ المعلقة،
وتنقسم إلى سبعة أنواع:
  • أمر (Buy Limit): ھو أمر شراء يستخدم لتنفیذ عملیة الشراء عند سعر أقل من السعر الحالي للسوق.
  • أمر (Sell limit): ھو أمر بیع يستخدم لتنفیذ عملیة بیع عند سعر أعلى من السعر الحالي للسوق.
  • أمر (Buy Stop): ھو أمر شراء تقوم بوضعه إذا أردت الشراء بسعر أعلى من السعر الحالي للسوق.
  •  أمر (Sell Stop): ھو أمر بیع تقوم بوضعه إذا أردت البیع بسعر أقل من السعر الحالي للسوق.
  • أمر جني الأرباح (Take Profit): ھو أمر يستخدم لتحديد سعر معین يتم عنده إغلاق الصفقة آلًیا والاكتفاء بالأرباح المحققة. أمر وقف الخسارة (Stop Loss): ھو أمر يستخدم لتحديد سعر معین يتم عنده إغلاق الصفقة آلًیا والاكتفاء بالخسائر المحققة
  • أمر الوقف المتحرك (Trailing Stop): ھو أمر يستخدم لتحريك وقف الخسارة بمقدار معین كلما تحرك السوق في اتجاه الصفقة، ويستخدم ھذا الأمر للحفاظ على الأرباح إذا تراجع السوق ضد اتجاه الصفقة.

المصدر :المتداول العربي