Thursday, December 10, 2015


Trade With FXStations Now and Get 50% Bonus on

Deposit ... Open Account Now


FXstations is one of the largest brokerage online trading company in the world online trading
The company has been honored for her role prominent and successful completion for the best offers and deals in the area of the partnership in White Label and introduce broker after their participation
in the Expo of MENA Forex for the Middle East in Dubai on 26-27 November 
2015


Wednesday, December 2, 2015

Trade With FX Stations Now and Get 50$ Bonus Without 

Deposit ... Open Account Now and Claim it




FXstations is one of the largest brokerage online trading company in the world online trading
The company has been honored for her role prominent and successful completion for the best offers and deals in the area of the partnership in White Label and introduce broker after their participation
in the Expo of MENA Forex for the Middle East in Dubai on 26-27 November 
2015


Monday, November 30, 2015




في اطار فاعليات معرض الشرق الاوسط للشركات الفوركس المقام بدبي استطاعت شركة FXstaions Global LTD   ان تتصدر الشركات المنافسة بالمعرض وتفوز بجائزة افضل الخدمات للمؤسسات المالية ( الوسطاء المعرفين والبطاقات البيضاء وتزويد الخدمات المالية للشركات )


  


جدير بالذكر ان شركة FXstations  هي واحده من اكبر شركات الوساطة بالعالم في التداول عبر الانترنت ويقع مقرها الرئيسي في مقاطعة اوكلاند بنيوزلندا.
  



Sunday, August 23, 2015

حقيقة وفاة عزت أبو عوف
 وفاة عزت أبو عوف


نفى أشرف زكي نقيب الممثلين المصريين، الشائعات التي تداولها البعض خلال الساعات الماضية علي مواقع التواصل الإجتماعي عن وفاة الفنان عزت أبو عوف الذي خضع مؤخرا في احدي مستشفيات القاهرة لعملية قلب مفتوح يوم الخميس ، وعبّر الفنان عن شعوره بالحزن الشديد من هذه الشائعات.
وقال  أشرف زكي في تصريح خاص لمجلة "اليوم السابع" أن "كل ما نُشر حول هذا الأمر مجرد شائعة "، مؤكداً "استقرار الحالة الصحية لعزت أبو عوف بشكل تدريجي".
وحرص عدد من الفنانين من جانبهم، على نفي هذه الشائعة عبر حساباتهم على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث كتبت الفنانة بشرى على حسابها على موقع  إنستجرام:

أنا بنفسي كنت معه منذ اللحظات الأولى من دخوله المستشفى وحتى الآن، وإن شاء الله بعد مرحلة النقاهة التي حددها الطبيب نعود لنستأنف تصوير مسلسلنا "الدخول في الممنوع" مع الأستاذ محمد النجار، كفاية إشاعات أقل ما يقال عنها أنها خسيسة زي اللي مطلعها، إنتم هتتدخلوا في مشيئة ربنا كمان، حاجة تقرف.
وكتب هشام سليم،

 على حسابه على موقع فايسبوك: "عزت أبو عوف في تحسن والحمد لله، برجاء عدم نشر أخبار كاذبة اتقوا الله، شكرًا لكم"


وجاءت هذة الشائعات عقب ظهور الفنان الكبير بشكل مختلف ومقلق فى أحد الإعلانات فى شهر رمضان الماضى حيث ظهر الفنان الكبير وهو شاحب اللون وتبدوا عليه علامات المرض.


وقال فى تصريح لـ"اليوم السابع": "حسبى الله ونعم الوكيل فى هذه الناس التى تنشر وتتناقل إشاعات تخص حياة الفنانين دون علم أو دراية". 


Monday, August 10, 2015



كانت تحركات زوج اليورو دولار أمريكي خلال تداولات الأسبوع الماضي في نطاق تداول 148 نقطة ليسجل الأعلى عند مستويات 1.0995 والأدنى عند مستويات 1.0846 ليغلق عند مستويات 1.0964 ليخسر خمس نقاط فقط خلال تداولات الأسبوع كاملة وذلك على أثر البيانات الأوروبية وإرتفاع طلبات الإعانة الأمريكية وإنخفاض معدلات التوظيف في القطاعات غير الزراعية.


ويتحرك الزوج في سلسلة من الموجات التصحيحية الصاعدة وذلك بعد كسر النموذج السعري الإستمراري الموضح بالصورة ليصطدم بعد ذلك بخط الإتجاه الصاعد ونرى الزوج الان في تداول متناغم بين إعادة إختبار للنموذج المكسور سابقا وبين خط الإتجاه الصاعد.

وأما على المدى القصير فنرى بأن الزوج أنهى الموجة التصحيحية الرابعه وسيبدأ في الصعود لتكوين الموجة الخامسة وحتى الان مازلنا مصرين على أهداف الأسبوع السابق بصعود زوج اليورو مقابل الدولار مستهدفا مستوى 1.1100 مرة أخرى بشكل مبدئي وفي حالة إختراقها بنجاح فسيكون الهدف له عند 1.1230

ويظهر لنا مؤشر القوة النسبية “RSI” عمليات التجميع بالسوق وسيطرة الثيران على الأسواق حتى الان 
وتترقب الأسواق هذا الأسبوع بعض البيانات الهامة للغاية من المنطقتين الأوروبية والأمريكية.

مستويات المقاومة الرئيسية: 1.1024 و 1.1084 و 1.1173 مستويات الدعم الرئيسية: 1.0875 و 1.0786 و 1.0726 الإتجاه متوسط المدى: صاعد


الكاتب : محمد منصور محلل فني لشركة اف اكس ستيشنز
المصدر : investing

Sunday, August 2, 2015

التوصيات المتوقعة والاسترليني دولار...!
التوصيات المتوقعة والاسترليني دولار...!


تحرك زوج الإسترليني مقابل الدولار الأمريكي خلال الأسبوع الماضي في متوسط حركة سعرية 198 نقطة ليسجل الأعلى عند مستويات1.5687 والأدنى عند مستويات 1.5489 ليغلق عند مستويات 1.5615ليحقق 105 نقطة على أثر البيانات السلبية من الولايات المتحدة الأمريكية وخاصة الناتج المحلي الإجمالي.

وخلال الأسبوع الماضي إستطاع الزوج أن يخترق نموذج المثلث المتكون "وهو من النماذج الإستمرارية" ولكن عاد مرة أخرى للتداول داخله لتجميع عمليات الشراء والصعود لإختراقه بنجاح مرة أخرى.

وبإغلاق تداولات الأسبوع أعلى هذا النموذج فإنه يعطي الباوند فرصة للصعود والإنتعاش مرة أخرى. 

ومن المتوقع أن يتجه زوج الإسترليني مقابل الدولار مستهدفا مستوى 1.5750 ثم 1.5800 في إطار زمني أربع ساعات خلال تداولات الأسبوع الجاري. 
التوصية المتوقعة: شراء من المستويات الحالية بهدف 1.5750 ووقف الخسائر بالإغلاق أدنى مستويات 1.5570.
ويظهر لنا مؤشر القوة النسبية “RSI” عمليات التصريف بالسوق وسيطرة الدببة على الأسواق حتى الان وتبدأ الثيران في السيطرة على الأسواق بداية الأسبوع 
مستويات الدعم الرئيسية: 1.5507 و 1.5399 و 1.5309 
مستويات المقاومة الرئيسية: 1.5705 و 1.5795 و 1.5903
الكاتب : محمد منصور محلل فني لشركة FxStations
المصدر : investing
محاولات ارتفاع اليورو دولار
محاولات ارتفاع اليورو دولار



كانت تحركات زوج اليورو دولار أمريكي خلال تداولات الأسبوع الماضي في نطاق تداول 237 نقطة ليسجل الأعلى عند مستويات 1.1128 والأدنى عند مستويات 1.0892 ليغلق عند مستويات 1.0987 ليحقق مكاسب بست نقاط فقط خلال تداولات الأسبوع كاملة وذلك على أثر البيانات الأوروبية وتثيبت سعر الفائدة الأمريكي وأيضا نتائج الناتج المحلي الإجمالي والتي جاءت مخيبة للامال وبأقل من التوقعات.

ويتحرك الزوج في سلسلة من الموجات الدفعية الهابطة وذلك بعد كسر القناة الصاعدة على المدى القصير ورأينا حركة حادة خلال يوم الجمعة لإعادة إختبار القناة التي سبق كسرها ولم يستطع الزوج التداول داخلها مرة أخرى لذلك كان رد الفعل الهابط طبيعيا.

وأما على المدى القصير فنرى بأن الزوج أنهى الموجة التصحيحية الرابعه وسيبدأ في الصعود لتكوين الموجة الخامسة

ومن المتوقع أن يتجه زوج اليورو مقابل الدولار مستهدفا مستوى 1.1100 مرة أخرى بشكل مبدئي وفي حالة إختراقها بنجاح فسيكون الهدف له عند 1.1230

ويظهر لنا مؤشر القوة النسبية “RSI” عمليات التصريف بالسوق وسيطرة الدببة على الأسواق حتى الان وتتمركز الثيران حول أقرب مستوى دعم وهو مجاور للسعر الحالي

وتترقب الأسواق هذا الأسبوع بعض البيانات الهامة للغاية من المنطقتين الأوروبية والأمريكية والخاصة بقطاعي التصنيع والتوظيف.

مستويات المقاومة الرئيسية: 1.1112 و 1.1238 و 1.1348

مستويات الدعم الرئيسية: 1.0876 و 1.0766 و 1.0640

الإتجاه متوسط المدى: صاعد

الكاتب محمد منصور محلل فني لشركة fxstations


المصدر : investing 

Sunday, July 12, 2015

قبل القيام بأول تداول في فوركس. عليك ان تسأل نفسك عدة أسئلة 
ما هي افضل شركات الفوركس؟ هذا هو السؤال الذي يجب أن تطرحه جيداً

ينتهي الأمر  بأغلبية المبتدئين  بدفع رسوم مرتفعة جداً مقابل خدمات غير متقنة لأحد شركات الفوركس التي تمتلك القدرة على وضع إعلانات بكثرة. المتداولين المحترفين يتعاملون مع التداول في فوركس بشكل جدي، كما هو الحال مع أي عمل تجاري. قم بكتابة المعيار المهم بالنسبة لك. حاول بناء عرض تخيلي من الفكرة عن افضل شركات الفوركس.

فى هذا الموضوع سوف نتناول موضوع فى غاية الاهمية وهو معرفة افضل 10 شركات 
من حيث :
1- تراخيص الشركة 
2- السحب والايداع 
3- المصداقية 
4- برامج التداول الخاص بها 
من افضل شركات الفوركس شركة fxsol و شركة fxcm و هذه الشركات تعد من الشركات العريقة في مجال تداول العملات و لذلك يفضل التعامل مع احدي الشركتين لمضان حقوقك و ذلك لان الشركتين مرخصتين من جهات رقابية قوية .

شركه اف اكس سول من اعرق و اقوي و افضل شركات الفوركس الموجوده عالميا الحاصلة علي ترخيص NFA الامريكي و FSA البريطاني و تمكن العميل من المضاربة بالعملات و الاسهم الامريكية و النفط و المعادن بالاضافة الي السماح باستخدام الهيدج.

شركة اف اكس سي ام تعد من الشركات المعروفة في الفوركس و تمنح العميل الكثير من المزايا لتسهيل المضاربة منها الهيدج و التداول بالعملات و المعادن و النفط
و رافعة مالية تصل الي 1:400



شركة عربية حاصلة علي ترخيص من البنك المركزي اللبناني و الترخيص البريطاني FCA

رافعة مالية تصل حتي 1:400

امكانية التداول علي العملات و المعادن و النفط و الاسهم الامريكية


شركة  حاصلة علي ترخيص قوي نيوزلاند FSP

رافعة مالية تصل حتي 1:500

امكانية التداول علي الأسهم والسندات والسلع والعملات والمؤشرات

-سبريد قليل 

-برامج التداول 
 FxS|Mobile,FxS|WEB,FxS|MT4 desktop 
Social Trader 


شركة عربية حاصلة علي ترخيص من البنك المركزي اللبناني و الترخيص البريطاني FCA

رافعة مالية تصل حتي 1:400

امكانية التداول علي العملات و المعادن و النفط و الاسهم الامريكية


شركة Ikon Fx

شركة عملاقة في مجال الفوركس مرخصة بأستراليا ASIC و بريطانيا FCA

رافعة مالية تصل حتي 1:400

امكانية التداول علي العملات و المعادن و النفط و الاسهم الامريكية

شركة FXDD

شركة عملاقة مقرها مالطا حاصلة علي ترخيص MIFID و FCA

رافعة مالية تصل حتي 1:400

امكانية التداول علي العملات و المعادن و النفط و الاسهم الامريكية

Tuesday, June 16, 2015

ليه ما ينفعش أي دولة تطبع فلوس
ليه ما ينفعش أي دولة تطبع فلوس


لحد سنة 1931 كانت الدول بتربط قيمة عملتها بالدهب ... يعني كان لازم تشتري دهب، كأن ورقة البنك نوت دي وصل أمانه بيثبت ملكيتك في البنك لدهب..
وبالتالي مكانش ينفع أن يبقى معاك فلوس غير لما يكون عندك دهب والورق ده-الفلوس يعني- بيثبت ملكيتك لكمية الدهب المعلومة.

الحوار ده عمل ثبات في سعر العملات، يعني مثلاً
20 دولار=4.25 استرليني = 110 وحدة دهب
والحدود العليا والدنيا للأسعار هي الفرق بين سعر بيع وشرا العملات.
عشان ما ندخلش في تفاصيل وكلام كتير.. 

بعد الكساد الكبير سنة 31 عملوا حاجة اسمها قاعدة المعدنين "الدهب والفضة" بدل "قاعدة الدهب".
وبعدين سنة 72\73 العملات ما بقتش مرتبطة بمعادن خالص واكتسبت قوتها من القانون، وممكن تدوروا في جوجل على قاعدة الدهب والنقد معاً.

المهم أن الدولة لو فضلت تطبع فلوس منغير زيادة حقيقية في الإنتاج هتعمل زي الي بيعمل عصير فرولة وعمال يزود مية منغير ما يزود فراولة أو سكر . وبتالي بيخلي العصير ماسخ وزي قلّته.

والفلوس زيها زي أي سلعة "مرنة" بتتأثر بالعرض والطلب، تخيل لو عندنا 10 سلع واحنا عشرة وكل واحد معاه 10 جنيه وتمن كل سلعه 10 جنيه كل واحد هيقدر يتشري سلعه بـ 10 جنيه. 

لو طبعنا 100 جنيه تانيه بقى كل واحد معاه 20 كده هيقدر يشتري سلعتين يعني كلنا نشتري 20 سلعه وفي السوق مفيش غير 10 بس يقوم سعر السلعه يعلى عشان الطلب عليها زاد ويبقى 20 جنيه.

أي طباعه في النقود بدون زياده حقيقيه في الإنتاج هتؤدي للتضخم اللي هو زياده في المستوى العام للأسعار.

والدول الكبيرة هتتخنق منك وتضايقك..
أي حد متابع لخناقات الدول الكبيرة هيلاقي ان امريكا بتحاول تخلي عملة الصين قيمتها أعلى من القيمة الحالية!
شفت ازاي؟ عايزة عملة دولة تانية تبقى غالية. 

لأن الصين مثلاً سعر عملتها قليل بالنسبة للعملات التانية ولقيمتها الحقيقية.
فلما سلعهم بتتصدر برّة بتبقى ارخص من السلع المحلية، وده فاحت امريكا ومعكنن عليها.

المصدر :  Leeh 

قولنـا بقي يا تري سألتك نفسك السؤال ده قبل كده ولا لأ  ؟؟



تعلم الفوركس بدون معلم
تعلم الفوركس بدون معلم

بعيدا عن العنوان اللي بقينا نسمعه في حياتنا أكتر ما بنتعلم الفتره الجايا هنبدأ سلسله مقالات خاصه بمجال الفوركسلو عايز تتعلمه من الأول هتلاقي اللي يناسبك لو عايز تعرف اسس تشتغل بيها في شغلك هتلاقي برضـه  خلينا نبدأ ونقول : 

لو فكرت تسافر اي دولة ، الطبيعي تلاقي ان العمله عندهم مختلفه عن عمله بلدك، وهتلاقي نفسك من وانت في المطار بتفكر ازاي تغيّر عمله وبتدور علي اقرب مكتب صرافه او بنك عشان تغيّر العمله

لو روحت مكتب الصرافه هتلاقي قدامك شاشه كبيره عليها اسعار عماله تتغير كل لحظه ، لو مثلا رايح اليابان وبتبص لقيت انـ الدولار الواحد "مثلا" يساوي 100 ين ياباني هتلاقي نفسك بتقول انا معايا 100 دولار اذن انا هكون في البلد دي غني، الأحساس ده هيتقتل فيك بسرعه أول ما بتفكر تدخل اي محل هناك عشان تشتري مثلا عصير وتلاقي خد ربع فلوسك يا بطل المهم دي مش قصتنا 

لما انت بتعمل العمليه دي يبقي انت شاركت في سوق الـ Forex !! انت بدّلت عملة قصاد عملة تانية، لو انت مصري مثلا رايح امريكا هتلاقي نفسك بتشتري دولارات قصاد انك بتبيع جنيه مصري، طيب خليني افترض معاك انك قعدت شوية وارتحت وقضيت غرضك من السفر وجاي ترجع ولسه باقي معاك شوية دولارات عايز ترجعهم مصري تاني روحت ترجعهم لقيت ان مستوي الأسعار اتغير يعني الدولار اللي اشتريته بـ 7.5 دلوقتي بـ 7 جنيه يعني خسرت نص جنيه علي كل دولار "ده اسمه معدل تغيير الاسعار" وتغيير الأسعار ده هو اللي بيخليك تعمل فلوس وارباح من سوق الفوركس "سوق تبادل العملات الأجنبيه"

سوق تبادل العملات الأجنبيه المعروف بأسم الفوركس يعتبر أكبر الأسواق المالية علي مستوى العالم، مقارنه بأكبر اسواق المال العالمية نيويورك "حجم سيولتهم وتداولهم في السوق ده يوميا ب 22.4 بليون دولار، سوق الفوركس يوميا بيوصل لـ 5 ترليون دولار في احجام التداول 

تخيل بقي انت بتسمع عن بورصة نيويورك كل يوم في CNBC ودلوقتي في CBC اكسترا و ON TV وبلومبيرج واد ايه السوق ده يعتبر اكبر بورصة في العالم اهو دي بالنسبة لسوق الفوركس عامل زي صاله الجيم اللي في منطقه شعبيه وزي مثلا Golden Gym 

عامل زي احمد حلمي في فيلم زكي شان بالنسبة لناهض العدوي في مشهد "هو ده عيشقها" 
وبتغيير الأسعار اللي في السوق ده بتقدر تحقق جوا ارباح وهنتكلم في الحلقات الجايا عن الموضوع بتعمق أكتر 

قولنا هل سمعت عن سوق الفوركس قبل كده ولو شغال فيه أيه اكبر المشاكل اللي بتقابلك ؟
المصدر : chart voice

Subscription يعني ايه اكتتاب
يعني ايه اكتتاب


تعالوا النهارده نتكلم عن مصطلح جديد دايما بنسمعه مقترن بالبورصة و هو "الاكتتاب"


و على فكرة لو حد قالك إن "الاكتتاب" ليه علاقة ب "كتب الكتاب" يبقى أكيد << ضحك عليك 

- طيب ما إحنا بنسمع لفظ اكتتاب ده كتير بس منعرفش يعني إيه؟!
الفكرة كلها إن لما بيكون فيه شركة حابة توفر رأس مال عشان تبتدي نشاطها أو حتى تكبر نشاطها اللي شغال بالفعل هي بتقوم بعملية إصدار أسهم عشان تطرح للجمهور و بكده يكون الجمهور تحصل على حصة من الشركة و في المقابل تحصلت الشركة على رأس المال اللي عايزها.
- اااااااه يعني نفهم من كلامك ده إن الاكتتاب هي عملية شراء الأسهم ؛ طيب ما هو ده اللي إحنا بنعمله في البورصة!!!


ﻷ مش بالظبط ، ﻷن هي بالفعل عملية شراء للأسهم بس مش زي اللي في البورصة ؛ ﻷن السهم اللي بيصدر في عملية الاكتتاب منقدرش نتداول عليه في البورصة إلا بعد ما يطرح للتداول ؛ و بتتم عمليات الاكتتاب من خلال الشركة نفسها أو من البنك أو شركات السمسرة ... و ده على عكس عمليات الشراء اللي بتتم في البورصة و اللي بتكون عن طريق شركات السمسرة فقط.


و طبعا نفهم من ده إن عملية الاكتتاب هي إصدار السهم للمرة الأولى و اللي منها بيتم تمويل الشركة ، في حين إن عملية الشراء اللي بتتم في البورصة
بتكون عبارة عن إنتقال لملكية السهم من شخص ﻷخر أيا كان شخص فردي أو شخص إعتباري.


نتمنى إننا نكون قدرنا نوصل الفكرة ببساطة ، و أنتوا كمان قولولنا إيه هي المصطلحات اللي دايما بتسمعوها و حابين تفهموا معناها

النهارده هنتكلم عن مصطلحين دايما بنسمعهم مرتبطين بلفظ البورصة هنعرف معناهم و نوضح الفرق ما بينهم ببساطة ، المصطلحين دول هم ( السهم / السند )
إيه هو السهم؟؟
- السهم هو ورقة مالية بتمثل حصة ملكية في رأس مال الشركة ... يعني إيه الكلام ده؟؟

يعني هنفترض إن شركة ما أصدرت عدد من الأسهم قيمة كل سهم 100 جنيه ، معنى كده إني لو أشتريت 10 أسهم يبقى أنا كده شريك في الشركة ديه بحصة 1000 جنيه من رأس مال الشركة ، و عشان كده قيمة السهم بتقل بضعف أداء الشركة و بتزيد بزيادة نشاطها و أرباحها و ده لأني شريك جوه الشركة

طيب أومال السند إيه هو بقى ؟؟
- السند هو ورقة مالية بتمثل دين أو إلتزام على الشركة ... يعني إيه الكلام ده بقي ؟؟

هنفترض إن الشركة أصدرت عدد معين من السندات قيمة السند 100 جنيه ، معنى إني لو أشتريت 10 سندات أكون أنا كده مقرض الشركة ديه قرض قيمته 1000 جنيه ، و بناء على القرض ده الشركة بتديني فوايد كل فترة محددة و في نهاية مدة القرض الشركة بترجعلي تاني القيمة اللي كنت مقرضها ليها اللي هي 1000 جنيه ، و عشان كده قيمة السند مش بتتأثر بأداء الشركة لأن هي بتمثل قرض للشركة ملوش علاقة بأداء الشركة إن تحسن أو ساء.

طيب يعني ببساطة كده إيه الفرق بين السهم و السند؟؟
السهم بيمثل حصة من ملكية الشركة في حين إن السند بيمثل قرض للشركة و ليس له علاقة بأي ملكية

ده كان توضيحنا لمفهومين من أكتر المفاهيم المرتبطة بعالم البورصة و أسواق المال ، نتمنى إننا نكون قدرنا نوضحهم ببساطة و في الحلقات الجاية هنستكمل رحلتنا في تبسيط عالم أسواق المال لأن هدفنا هو خلق ثقافة عامة بمجالنا و إننا نوصل العلم لكل الناس 
المصدر : chart voice
هما ليه عملوا البورصة
البورصة

جربت تسأل نفسك هما ليه عملوا البورصة ؟؟ طيب خلينا نشرحلك في كام نقطة البورصة اتعملت ليه وبناء عليه هتعرف ازاي توظف نفسك فيها

الفكرة كلها إن فكرة ظهور البورصة نشأت من وجود مجموعتين من الناس 

1- المجموعة الأولى: ناس عندها فكرة مشروع و الإمكانية على إدارته ، لكن معندهاش الفلوس و التمويل المناسب للمشروع ده.

2- المجموعة التانية: ناس عندها فلوس زايدة عن حاجتها و حابة تستثمرها بس معندهاش فكرة المشروع اللي ممكن تستثمر فيه أو حتى كيفية إدارته.

و من هنا بييجي دور البورصة بتوفير مكان لإلتقاء من لديهم المشروعات من غير التمويل ، و من لديهم التمويل دون المشروعات ... عشان تبادل و كل منهم يكمل الأخر ... و من هنا بتيجي فكرة الأسهم و اللي بتمثل حصة من ملكية الشركة و اللي بيقدر المستثمرين يشتروها كنوع من إستثمار الأموال الزائدة عن حاجتهم ، و على الجانب الآخر يقوم أصحاب المشروعات بتمويل الجزء المتبقي من مشروعاتهم دون الحاجة للجوء للإقتراض

يعني ببساطه البورصة دي اتخلقت عشان واحد عايز تمويل والتاني عايز يستثمر يا تري انت مين فيهم ؟؟؟ عايز تستثمر ولا تمويل ؟؟

المصدر chart voice


الفتره اللي فاتت واحنا بنسمع رأي الناس عن البورصة لقينا في مفاهيم غلط كتير عند الناس ومن هنا ناخد رأي الناس عن البورصة لقينا أن كتير بتطلب مننا تعرف يعني ايه بورصة ،، وببساطه من غير كلام مكلكع او تعقيد هنتكلم في البوست ده هتكون البداية عن البورصة ومن غير كلام صعب او معقد يزعـل مننا حد
- ببساطه البورصة " لما مجموعه اشخاص بيفتحوا شركه اول حاجه بيحددوها هي راس مال الشركه "فلو افترضنا انهم 4 اشخاص وراس مال الشركه مليون جنيه معناه ان كل شخص منهم بيدفع 250 الف جنيه وبيملك 25% من الشركه وده معناه لو الشركه كسبت 100 جنيه كل شخص من الأربعه هيكسب 25 جنيه 

- طيب لو الشركه دي محتاجه تزود راس مالها علشان تطور او تنتج حاجات جديده الأربع اشخاص دول هيكونوا محتاجين شركاء جداد ، يدخلوا معاهم يدفعوا فلوس مقابل نسبه من الشركه وبالتالي نسبه من ارباحها 

طيب ازاي ننظم دخول الأشخاص دول بشكل بسيط وواضح ؟؟هنا بيظهر دور البورصة " البورصة هي المكان اللي تقدر فيه تشتري نسبه من اي شركه وده اللي بيتسمي في البورصة "الأسهم" 
والسهم: هو قيمه نسبتك في راس مال الشركه واللي بناء علي عدد الأسهم اللي معاك بيتحدد ارباحك 

طيب ايه اللي بيحدد سعر السهم ؟؟ "اللي بيحدد ده قيمه الشركه في السوق وحجم راس مالها "طيب وانا كده ازاي يا عم ابقي استثمرت فلوسي ؟؟؟
هقولك لما يكون فيه شركه والسهم بتاعها قيمته جنيه واحد والشركه تحقق ارباح وبالتالي قيمه السهم بتزيد تبقي مثلا 2 جنيه ده معناه انك كسبت جنيه زياده

ساعتها يا اما بتبيع جزء من اسهمك لناس عايزه تشارك في الشركه يا اما بتشتري اسهم اكتر عشان تزود نسبتك في الشركه ،، امال في ناس بتخسر في البورصة حضرتك انت هتشتغلنا ؟؟ 

ده لأنك لازم تفهم كويس انت بتشتري اسهم في شركه وضعها عامل ازاي فلازم تعرف السوق كويس وتتابع تطور الشركه وتطور اسعار الأسهم فيها وبالتالي تعرف امتي تشتري اسهم او امتي تبيع (وده هنشرحه في حلقه منفصله)

بإختصار البورصة هي طريقه واضحه للتمويل بدل ما تلجأ للبنك لو انت صاحب شركه كبيره ،، وكمان هي وسيله للاستثمار اللي يديلك فايده اعلي لو انت مستثمر 

ومن هنا عرفنا يعني ايـه بورصة  ؟؟ قولنا بقي يا تري فكرت قبل كده تشتغل في البورصة ؟ او ليك تجربه مع البورصة احكيهالنـا  ؟

المصدرChart Voice

Monday, June 15, 2015

أنواع الأوامر في سوق العملات

أنواع الأوامر في سوق العملات
تنقسم الأوامر في سوق العملات إلى نوعین: 
أوامر التنفیذ الفورية: وتستخدم للتداول الفوري بالسعر الحالي للسوق،
وتشمل فتح أو إغلاق الصفقة في نفس الوقت الذي تحدده وبالأسعار الحالیة. أوامر التنفیذ المعلقة،
وتنقسم إلى سبعة أنواع:
  • أمر (Buy Limit): ھو أمر شراء يستخدم لتنفیذ عملیة الشراء عند سعر أقل من السعر الحالي للسوق.
  • أمر (Sell limit): ھو أمر بیع يستخدم لتنفیذ عملیة بیع عند سعر أعلى من السعر الحالي للسوق.
  • أمر (Buy Stop): ھو أمر شراء تقوم بوضعه إذا أردت الشراء بسعر أعلى من السعر الحالي للسوق.
  •  أمر (Sell Stop): ھو أمر بیع تقوم بوضعه إذا أردت البیع بسعر أقل من السعر الحالي للسوق.
  • أمر جني الأرباح (Take Profit): ھو أمر يستخدم لتحديد سعر معین يتم عنده إغلاق الصفقة آلًیا والاكتفاء بالأرباح المحققة. أمر وقف الخسارة (Stop Loss): ھو أمر يستخدم لتحديد سعر معین يتم عنده إغلاق الصفقة آلًیا والاكتفاء بالخسائر المحققة
  • أمر الوقف المتحرك (Trailing Stop): ھو أمر يستخدم لتحريك وقف الخسارة بمقدار معین كلما تحرك السوق في اتجاه الصفقة، ويستخدم ھذا الأمر للحفاظ على الأرباح إذا تراجع السوق ضد اتجاه الصفقة.

المصدر :المتداول العربي

Thursday, June 11, 2015


أوبك تراهن علي  استقرار السوق، بالرغم من ارتفاع الناتج
أوبك تراهن علي  استقرار السوق، بالرغم من ارتفاع الناتج

على الرغم من المخاطرة في سوق النفط مع المزيد من التقلبات بعد أن قررت الأسبوع الماضي أن التمسك بمستويات الإنتاج المرتفعة الحالية، استخدمت منظمة البلدان المصدرة للبترول (أوبك) أحدث تقرير لها عن سوق النفط أن أشدد على أن التزامه باستقرار السوق.

في التقرير، من الأربعاء، مجموعة منتجي النفط من 12 عضوا بررت قرارها للحفاظ على الإنتاج ب 30 مليون برميل يوميا،
 مجددا توقعاتها أن زيادة المعروض الحالي في سوق كان من المرجح أن تخفف خلال الفصول المقبلة على خلفية ل الانتعاش الاقتصادي العالمي وتزايد الطلب على النفط.

واضاف ان "التوقعات لأساسيات السوق تشير إلى أن زيادة المعروض الحالي في السوق من المرجح أن تخفف خلال الفصول المقبلة" قالت أوبك في تقريرها الصادر يوم الأربعاء.

"بناء على هذه التوقعات للنصف الثاني من العام، وافق مؤتمر أوبك للحفاظ على انتاجها عند 30 ميغابايت / د، وحثت البلدان الأعضاء على الانضمام إليها. وفي بالموافقة على هذا القرار، أكدت الدول الأعضاء التزامها باستقرار وتوازن سوق النفط، مع الأسعار في مستويات مناسبة للمنتجين والمستهلكين ".


واعتبر قرار أوبك إلى حد كبير استمرار استراتيجيتها للضغط على منافستها الامريكية الصخري المنتجة للنفط، الذين لديهم ارتفاع تكاليف الإنتاج وبالتالي الصراع مع انخفاض أسعار النفط، والتي يتم تداوله حاليا حول 65 دولارا للبرميل لخام برنت القياسي و 61 دولار لل الخام الأمريكي، مع ارتفاع أسعار نصف المبلغ ينظر في يونيو حزيران الماضي.

وأخيرا قالت منظمة أوبك 
"يجب الاعتراف بأن استقرار السوق يظل هدفا مشتركا لجميع المشاركين في السوق، يمكن بلوغه من خلال الجهد التعاوني"

Sunday, June 7, 2015

حتي اذا كنت محترف فلا يوجد انسان مثالي وكل الناس يخطئون في بعض الاحيان ولا تنسي ان النتيجة السيئة تعد نتيجة ايضا

بفضل الأخطاء التي ارتكبوها  المستثمرون في طريقهم المهني. يعرفون المحترفون ما هو لازم فعله مع الادخارات والاستثمارات ولكنه يجب الملاحظة أنهم تمكنوا من كسب هذه المعرفة القيمة.

قد شاهدوا كل شيء: البيع المسبق للأسهم والفرص الاستثمارية الممتازة الضائعة وإنفاق كل إدخارات التقاعد. بفضل أخطائهم حصل المستثمرون على أكثر الدروس قيمة في حياتهم.

أقدم لكم  ثلاث قصص لمحترفين يجب الاستفادة منها بالكامل من أجل تجنب مثل هذه الأخطاء وتفاديها مستقبلا.

تود كامبيل: "في فترة الركود الاقتصادي وهبوط الأسواق المالية من الصعب جدا أن نتجنب ضجة الأسواق والتركيز على القرارات الثابتة، خاصة إذا تشترون في وقت الآخرون يبيعون".

في أيام الأزمة المالية كانت وسائل الإعلام العالمية تتحدث كثيرا عن ضرورة تجنب المستثمرين الشراء في تلك الأيام. ولحسن الحظ الانضباط النفسي ساعدني وجعلني أستثمر أموالي في صناديق الاستثمار المشتركة الأكثر تنوعا في إطار برنامج حساب متوسط الأوصول. وهكذا تمكنت من تجنب الخوف القصير الأمد ومواصلة الشراء في وقت كان الآخرون يبيعون.

ورغم ذلك أنا أشكو من أنني لم أتمكن من زيادة الاستثمارات الشهرية أثناء فترة الهبوط الحاد في السوق. لو عملت ذلك لكانت حافظة الأوراق المالية الخاصة بي أكثر مما هي الآن بكثير. في نهاية المطاف توقف المؤشر S&P 500في هبوطه وتضاعفت قيمته فيما بعد. وأفضل ما يمكن استفادته من هذا الدرس هو أنه إذا كان لديكم انضباط استثماري ثابت وتخطيط استثماري طويل أجل بالإضافة إلى مبلغ محدد من الأرباح الشهرية فكان بإمكانكم إنشاء مبلغ احتياطي لحالات البيع الكثيف في الأسواق المالية".

ماتّ فرانكيل: "إذا سألونا مرة ما هو الذي أشكو منه في طريقي المهني في عالم الاستثمارات فيمكنني أن أجاوبكم قائلا: اشتريت أسهم شركة تسلا
 (NASDAQ: TSLA) حيث كان سعرها 20$ وقمتُ ببيعها عندما وصل سعرها إلى 70$. وكنت أعتقد حينذك أنني أتخذ قرارا صحيحا. ولكننا نعرف تماما ما حدث فيما بعد. وصلت قيمة أسهم Tesla إلى مستوى 244$ خلال فترة قصيرة من عدة سنوات فقط".

كيف استفدت من هذا الخطأ؟ إذا كان سعر الأسهم يرتفع - وليس من المهم بأي سرعة في السوق – يجب أن تسألوا أنفسكم هل كانت ولا تزال الأسباب التي كانت قراركم في شراء هذه الأسهم عادلة؟ فيما يخص أسهم شركة Tesla كنت ولا أزال أثق في الرؤية الاستثمارية للمدى الطويل بالإضافة إلى الثقة في آفاق منتجات الشركة وعملها بشكل عام. وحتى إذا كانت الأسعارعلى مثل هذا المستوى العالي الذي نراه اليوم لا تعتبرهذه الأسعار مبالغة في تقدير قيمتها.

يعني ذلك أنني كنت أستثمر المال إلى أسهم Tesla انطلاقا من أن أحتفظ بها للمدى الطويل ولكنني اتخذت قرارا خاطئا بسبب البخل. قد أدركت مما حدث أن الأسهم ترتفع وتهبط في أسعارها ولكن لا يجوز أن تقام قراراتكم المالية على قيمتها.لا. بدلا من ذلك يجب التركيز على ما إذا كان سعرها الحالي يتناسب و ستطابق مع حصة شركة جيدة تمثلها هذه الأسهم. وإذا كان جوابكم نعم على هذا السؤال فلا يجوز أن يكون البخل سببا لقرار بيعها في حال قفز سعر الأسهم بحدة في يوم من الأيام".

السيد جايسون هولّ:"أشكو أكثر شيء في حياتي من أنني قمت بإنفاق مدخرات التقاعد مرتين".

وفي كلا المرتين حدث ذلك عندما كنت في العشرين أو أكثر بقليل من عمره حيث قد وصل إجمالي المبلغ الذي أنفقته حوالي 6.500 $.وبعد مرور 25 سنة عندما أصبحت متقاعدا سوف يتحول هذا المبلغ إلى شيء أقل من التكاليف الشهرية (آخذا بالاعتبار التضخم) .

ولكني لم أشك من هذا المبلغ وقدره 6500$.لا. أنا أشكو من الفرصة الضائعة. هذا هو الذي لا يمكن استرجاعه أبدا. اسمحوا لي أن أشرح هذا لكم.

انطلاقا من نمو السوق، لو لم آخذ هذه الأموال في ذلك اليوم كانت الادخارات التقاعدية لدي أكثر بـ23 ألف دولار اليوم. وهذا البداية فقط.

دعونا نحسب معا إلى ما يمكن أن يتحول 23 ألف دولار مستقبلا إذا كنت لا أزال أستثمر وفقا للمعدل السنوي على مستوى 9% (هذا يقارب متوسط النمو لمؤشر S&P 500).



ليس من الصعب اليوم إيجاد مبلغ قدره 6500$.ولكن الحصول على مبلغ قدره 200 ألف دولار عند التقاعد يبدو صعبا. وأنا سعيد جدا أنني أدركت ذلك ولدي وقت كافٍ لزيادة الادخارات التقاعدية أكثر.